Skip to content
Login kandidaat

Login opdrachtgever

Werkzoekende? Profileren op LinkedIn doe je in 4 stappen!

Werkzoekende en Social Media

Net als Facebook, Instagram, Twitter en een tiental anderen is LinkedIn een sociaal netwerk. En net als andere sociale netwerken is het eigendom van een groot technologiebedrijf: Microsoft. 

Maar in tegenstelling tot de meeste sociale netwerken, is LinkedIn een professionele netwerksite, ontworpen om werkzoekende mensen te helpen zakelijke contacten te leggen, hun ervaringen en cv’s te delen en banen te vinden.. Professionals en scholieren zijn via LinkedIn met elkaar verbonden. Vaak zijn specifieke mensen, die specifieke vaardigheden of kennis bezitten, via-via te bereiken. Alleen weet je niet wie jouw (ex)-collega’s en vrienden allemaal kennen! De grote kracht van LinkedIn is het bruikbaar maken van deze onzichtbare netwerken. 

Daarom is het als werkzoekende van enorm belang dat jij je LinkedIn pagina up-to date houdt en het als digitale visitiekaartje gebruikt! Hieronder heb ik 4 tips voor je opgesomd hoe jij je het beste kunt profileren op LinkedIn. 

1. Zet zoekwoorden en zoektermen in uw “vaardigheden” sectie 
Zoekwoorden helpen jouw als werkzoekende gevonden te worden in zoekresultaten op LinkedIn. Recruiters voeren dagelijks veel zoekopdrachten uit om mensen te vinden. Dat is waarschijnlijk niet nieuw voor jou. 

Wat je misschien niet weet: jouw vaardigheden tellen als zoekwoorden. Zelfs als je een bepaald woord nergens anders in je profiel hebt, zal je profiel als vaardigheid ervoor zorgen dat je profiel verschijnt wanneer iemand naar dat woord of die zin zoekt. 

2. Laat mensen weten dat je beschikbaar bent en laat je profielfoto professioneel overkomen. 
Een recruiter die een LinkedIn-zoekopdracht uitvoert, ziet 10 werkzoekende mensen per pagina in de zoekresultaten. Vervolgens kiezen ze op basis van slechts een paar stukjes informatie op wie ze klikken (aangezien ze je volledige profiel nog niet hebben gezien). Je afbeelding en je kop (de zin direct onder je naam in je profiel) zijn de ‘grote twee’ waarnaar ze eerst kijken. Je moet er dus voor zorgen dat je profiel krachtig is op deze twee gebieden. Zorg er eerst voor dat jouw afbeelding er professioneel uitziet. Ik ga niet de hele dag door LinkedIn om mensen te beoordelen op uiterlijk, maar het is de menselijke natuur om een ​​reactie te hebben als we een foto van iemand zien. De meeste mensen zijn erg visueel en reageren automatisch op je foto. Zelfs als het onbewust is.  

Dan is er ook nog ‘de kop’. Het verschijnt direct onder jouw naam in zoekresultaten. Als je kunt aankondigen dat je een baan zoekt, doe dat dan! Gebruik jouw kop om de aankondiging te doen. Bijvoorbeeld: ‘Softwareontwiklaar die op zoek is naar bedrijven die behoefte hebben aan één en al ervaring’, kan de aandacht van een recruiter trekken. 

3. Volg bedrijven die jouw droombaan aanbieden 
Dan zijn we alweer bij de vierde tip van dit artikel belandt, namelijk het volgen van bedrijven die jouw droombaan aanbieden. Op LinkedIn kun je  bedrijven volgen en regelmatig updates ontvangen over nieuws en trends die relevant zijn voor aanwerving. Volg merken waar je naar streeft om voor te werken en let op de manier waarop ze LinkedIn gebruiken om over hun bedrijf te delen. Deze nuttige gegevens kunnen worden gebruikt bij het schrijven van een sollicitatiebrief aan het bedrijf of bij een ontmoeting met het leiderschap van het bedrijf tijdens uw interviewproces. 

4Kopieer wat voor andere mensen werkt 
De drie bovenstaande tips zijn de beste strategieën die je kunt gebruiken om jouw LinkedIn-profiel snel te verbeteren. Maar er is nog iets wat je als werkzoekende kunt, en het kan zeker helpen met alles wat ik zojuist heb besproken. Bekijk wat andere mensen in jouw vakgebied doen. Stel dat  je een online marketeer bent. Zoek op LinkedIn naar “online marketeer” en vind een paar profielen die er grandioos uitzien. Kijk welke vaardigheden ze vermelden of wat hun kop is. Probeer op te merken waarom je in de eerste plaats op hun profiel hebt geklikt vanuit het zoekscherm.  

Neem op wat je waarneemt en gebruik het op je eigen profiel. Meng een paar ideeën uit de beste profielen die er zijn. Mogelijk ziet je een geweldig zoekwoord dat je bent vergeten te gebruiken. Mogelijk zie je een manier om jouw kop iets beter te maken. En ga zo maar verder… 
 
Over het algemeen zal jouw LinkedIn-profiel veel beter zijn als je op zoek bent naar inspiratie van buitenaf. Begin met je eigen ideeën, maar wees niet bang om het beste te gebruiken van wat andere mensen doen. Het is een winnende strategie die je meteen zal helpen. 


Vond je dit een interessant artikel en wil je meer weten? Neem contact met ons op en we zullen je alle ins-en outs erover vertellen! Ons persoonlijk spreken? Dat kan ook! Neem gerust contact met ons op via +31 (50) 211 07 17 of  info@brainconsultant.nl.  We maken graag kennis met je!

Benieuwd naar andere artikelen, neem een kijkje op onze nieuws pagina!

Auteur: Mauro Cardinaal
Artikel over: Marketingtrends voor financiële dienstverlening