Klantrelatiebeheer is heel belangrijk. Bijna ieder bedrijf maakt gebruik van sociale media en adverteert online, maar nog steeds hebben we te maken met onnodige papierverspilling dat zowel tijd als geld kost. Volgens een recente studie slaan 58% van de kantoren in Europa papieren documenten op in kantoorgebouwen in plaats van een digitaal systeem te kiezen. En heeft 2% van de bedrijven zelfs geen structuur voor het opslaan van communicatie met klanten. In de kern is klantrelatiebeheer alle activiteiten, strategieën en technologieën die bedrijven gebruiken om de interacties met hun huidige en potentiële klanten te beheren. Een echte klassieker en veelgehoorde uitspraak binnen veel bedrijven is ‘klant is koning’.
Belangen van klantrelatiebeheer
Maar waarom is klantrelatiebeheer (CRM) zo belangrijk? CRM helpt bedrijven een relatie met hun klanten op te bouwen die op zijn beurt loyaliteit en klantbehoud creëert. In de kern creëert een CRM-tool een eenvoudige gebruikersinterface voor een verzameling gegevens waarmee bedrijven op een schaalbare manier klanten kunnen herkennen en communiceren. Het wordt bedrijven dan ook aangeraden om CRM een onderdeel van hun strategie te maken voordat het aantal klanten een CRM-platform absoluut noodzakelijk maakt.
Profiteren van CRM-processen
Kleine bedrijven en zelfs freelancers kunnen profiteren van CRM-processen. En laten we eerlijk zijn, wie wil zijn klantloyaliteit niet verhogen en daarmee ook zijn winst? Hieronder laat ik de belangrijkste manieren zien waarop CRM dit doel bereik
Inzicht: CRM helpt bedrijven meer te weten te komen over hun klanten. Inclusief wie ze zijn en waarom ze uw producten kopen, evenals trends in de aankoopgeschiedenis van klanten. Hierdoor kunnen bedrijven beter anticiperen op de behoeften van hun klanten en deze als gevolg daarvan vervullen. Effectief gebruik van klantrelatiebeheer kan ook een strategisch voordeel bieden. Goed georganiseerde klantgegevens helpen bedrijven de juiste ontvangers te selecteren voor promoties en nieuwe producten.
Organisatie: Met CRM kunnen bedrijven efficiënter worden door bepaalde aspecten van het bedrijf te organiseren en automatiseren. Van verkoopprocessen tot marketingcampagnes en van bedrijfsanalyses tot klantgegevens. CRM automatiseert en stroomlijnt deze processen voor bedrijven. Dit stelt bedrijven in staat om deze processen te organiseren in overzichtelijker te begrijpen gegevens.
Optimalisatie: Ten slotte kunnen bedrijven met CRM-software hun klantinteracties optimaliseren. Door veel van de complexere klantinteractieprocessen te vereenvoudigen en te stroomlijnen, verhoogt CRM de klanttevredenheid.
Wat hieruit wel valt te concluderen is dat CRM een uitstekende tool is! Bedrijven kunnen niet alleen hun klanttevredenheid, maar ook hun efficiëntie en winst kunnen verhogen. CRM kan worden geleverd in een breed scala aan strategieën en applicaties, waardoor het kan worden aangepast aan vrijwel elk bedrijfstype. Tevens is volgens een onderzoek van Walker Information tegen 2021 het product of de prijs niet meer de belangrijkste focus van een bedrijf, maar wel de klantervaring. Bedrijven moeten zich onderscheiden door klanten meerwaarde te bieden, hen te helpen en te adviseren. “Niemand wil iets kopen, maar iedereen wil geholpen worden“
Auteur: Mauro Cardinaal