Marketingtrends part 2
Financiële diensten digitaliseren snel en verplaatsen voorheen vertrouwelijke en exclusieve programma’s van persoonlijk naar online, dit in een poging om het hele jaar door gemak en meer contactpunten met consumenten te creëren. Tegelijkertijd vertegenwoordigt deze verschuiving in de productdistributie een enorme verandering in de marketing- en verkooptactieken voor financiële diensten, die ook moeten evolueren naar het creëren van gepersonaliseerde aanbiedingen en diensten – in overeenstemming met de grotere klantgerichtheid van online verkoop. Beide verschuivingen betekenen dat u voorop moet lopen in digitale marketingtrends in financiële dienstverlening om nieuwe en bestaande doelgroepen te bereiken.
Vorige week hebben we de eerste drie trends belicht, nu is het tijd voor de laatste drie trends:
Trend IV: Machine learning
Door machine learning te gebruiken, kunnen bedrijven gegevens uit browsers, sociale media, apps, transacties en zoekopdrachten of vragen op websites gebruiken om marketingcampagnes, producten of zelfs specifieke oplossingen te maken om aan individuele behoeften te voldoen. U kunt uw diensten en producten afstemmen op de behoeften van bestaande of potentiële klanten en bieden wat ze zoeken. U kunt ML ook gebruiken voor tracking en cross-channelmarketing, waarbij u de reis van de gebruiker van het ene platform naar het andere volgt en meer informatie geeft over welk onderwerp dan ook waarin ze geïnteresseerd zijn, waardoor een completere ervaring wordt gecreëerd. Tenslotte kan het worden gebruikt om voorspellingen te doen over hoe goed bepaalde soorten campagnes zouden werken voor specifieke klanten.
Trend V: Omnichannel Marketing
De afgelopen jaren hebben financiële diensten en adviseurs hun online aanwezigheid vergroot om tegemoet te komen aan een modern publiek.
Vandaag de dag verwachten we met één klik op de knop in een app, toegang te hebben tot onze bankrekeningen, financieel advies te krijgen via online chats en afspraken te plannen via boekingssystemen. Hoewel deze functies essentieel zijn, is het maar al te gemakkelijk om de ontwikkeling van uw offline marketingmethoden te vergeten. Offline interactie met klanten is immers net zo belangrijk voor het opbouwen van vertrouwen en uitstekende klantervaringen. Sommige bedrijven combineren offline en online ervaringen om relevant te blijven en om de communicatie over meerdere platforms te behouden.
Een prachtig voorbeeld hiervan is Capital One. Deze heeft bijvoorbeeld twee Capital One Cafés ontwikkeld waar mensen onder het genot van een kopje koffie hun apparaten kunnen opladen en hun financiën kunnen beheren.
Hier is Capital One met hun cafés en de redenering achter het initiatief.
Omnichannelmarketing is vaak succesvol wanneer marketingteams het creative pad opgaan. Voor financiële diensten vraagt u zich misschien af hoe dit zou kunnen werken, maar er zijn tal van ideeën die er zijn, u moet gewoon brutaal zijn. U kunt besluiten om een evenement te organiseren of een pop-up te maken om klanten met u in contact te brengen. De truc van omnichannelmarketing is om iets unieks aan te bieden voor een dienst of taak die niet zo opwindend of moeilijk is voor mensen om mee bezig te zijn. De Capital One Cafés richten zich bijvoorbeeld op mensen die het meestal moeilijk vinden om hun financiën bij te houden, worden aangemoedigd om hun financiën in een speciale ruimte te beheren, waardoor ze zich meer op hun gemak en zelfverzekerder voelen om hun uitgaven te controleren.
Trend VI: Werken met influencers
Te veel bedrijven steken hun neus op bij het idee om met influencers te werken, maar influencers zijn niets nieuws. Bedrijven als MasterCard werken al jaren samen met beroemdheden aan hun advertentiecampagnes. Werken met influencers kan voor financiële bedrijven een weg openen om in contact te komen met een jonger en moeilijker te bereiken publiek.
Wist u dat?
Dat 84% van de millennials advertenties van traditionele mediacampagnes niet vertrouwt? En alsof dat nog niet schokkend genoeg was, wist u dan dat 58% van het jongere publiek het niet erg vindt om advertenties te kijken die afkomstig zijn van hun favoriete persoonlijkheden?
Momenteel zijn bedrijven die met influencers werken meestal digitaal gericht en werken ze met hen samen aan grotere campagnes. Digitale bank Starling lanceerde haar hashtag #FeelGoodAboutMoney om mensen aan het denken te zetten over hun houding ten opzichte van geld en uitgaven. Voor deze campagne werkten ze samen met blogger Charlotte Jacklin, die bijna 80.000 volgers heeft, waardoor Starling meer bekendheid kreeg. Starling is een voorbeeld van hoe financiële bedrijven een exponentieel groeiende markt kunnen gebruiken om hun publiek en producten en diensten uit te breiden. Door dit te doen, kunt u op de hoogte blijven en voor de juiste mensen komen te staan.
Concluderend
Marketingtrends voor financiële dienstverlening evolueren dus snel in de richting van digitalisering en automatisering. Digitale belevingsplatforms, apps, API, chatbots en automatisering spelen allemaal een rol, aangezien moderne marketing zich verplaatst van simpelweg verkopen naar het creëren van een enkele consumentenervaring die gepersonaliseerde en zelfs individuele marketing voor de klant biedt. Maar ook de trends wat betreft omninchanel marketing en influencers moet in 2021 zeker niet onderschat worden!
Vond je dit een interessant artikel en wil je meer weten over de marketingtrends in de financiële dienstverlening? Neem contact met ons op en we zullen je alle ins-en outs erover vertellen! Ons persoonlijk spreken? Dat kan ook! Neem gerust contact met ons op via +31 (50) 211 07 17 of info@brainconsultant.nl. We maken graag kennis met je!
Benieuwd naar andere gerelateerde artikelen, neem een kijkje op onze nieuws pagina!
Artikel over: Marketingtrends voor financiële dienstverlening