COVID-19 heeft ertoe geleid dat veel bedrijven aanbevelen dat werknemers thuis werken. Werken op afstand is voor velen een nieuwe realiteit en het is even wennen. Of het nu naar keuze of uit noodzaak is, thuiswerken heeft zo zijn voordelen, zoals het vermijden van uw dagelijkse woon-werkverkeer. Maar het betekent ook dat het aan jou is om jezelf te motiveren en zoveel mogelijk uit je tijd te halen als in een kantooromgeving.
Hier zijn vier tips om jezelf verantwoordelijk, samenwerkend en productief te houden terwijl je thuis werkt.
Productief thuiswerken
Tip 1: Dress to impress
Hoe verleidelijk het ook is om de hele dag in pyjama’s te blijven, dit is niet de beste werkgewoonte. De manier waarop je je kleedt, beïnvloedt je psychologisch. De tijd nemen om te douchen, te ontbijten, tanden te poetsen en zich aan te kleden, kan iemand meer zelfvertrouwen geven. Zorg voor een informele (niet slordige) werkkleding om je te helpen soepel over te schakelen tussen huis en kantoor, zelfs als ze zich op dezelfde plek bevinden.
Tip 2: Maak een to-do list
En dan zijn we bij de tweede tip belandt, blijf gemotiveerd met een to-do lijst. Een eenvoudige takenlijst kan wonderen doen om u zowel georganiseerd, gemotiveerd als productief te houden terwijl u thuis werkt. Denk bij het maken van uw lijst na over grote langetermijndoelen, zoals het afronden van een project, en kleine doelen, zoals het voltooien van taken die tot dat grote doel leiden. Door die kleinere doelen af te vinken, weet je dat je vooruitgang boekt, wat je de hele dag door positief gevoel geeft. En werk voelt veel beter uitvoerbaar als het niet allemaal één gigantische taak is.
Dus simpelweg, schrijf of typ een lijst in plaats van dat je het gewoon in je hoofd hebt. U hoeft geen ruimte te besteden aan het constant onthouden van wat u moet doen, en het plezier om taken van uw lijst te schrappen kan u helpen gemotiveerd te houden.
Tip 3: Creëer een samenwerkingsproces
Thuiswerken lijkt misschien een solo-ervaring, maar meestal gaat het nog steeds om interactie met anderen, of het nu gaat om het ontmoeten van je team, het krijgen van opdrachten, het nemen van beslissingen of het geven en ontvangen van feedback. Het is dus belangrijk om methoden voor samenwerking in te stellen terwijl u op afstand werkt.
Dus blijf zo effectief mogelijk samenwerken met collega’s, ook als ze op afstand zitten. Met alle digitale tools is dit tegenwoordig gelukkig goed mogelijk. Maak hier dus gebruik van! Wil je documenten delen? Dan is Google Drive natuurlijk de ideale gratis oplossing. En voor projectmanagement is de Microsoft planner een fijne tool. Maar bedrijven met een Windows software kunnen beter voor Skype for business of Microsoft Teams gaan. In de toekomst zullen deze twee chat softwares worden samengevoegd. Teams is onderdeel van Office 365. Hiermee kun je niet alleen chatten, maar ook samenwerken, calls plannen of bestanden uitwisselen!
Tip 4: Laat je niet meeslepen door het nieuws – of wat dan ook
Last but not least, tip 4. Afleiding is een van de grote uitdagingen voor mensen die thuis werken, vooral mensen die er niet aan gewend zijn. ‘Je huis ligt recht voor je neus’. Dat betekent dat alles waar u gewoonlijk aan denkt om na het werk thuis te komen, nu bij u is. Het is menselijk om afgeleid te worden. Maar u moet op uw hoede zijn voor hoeveel u zich laat afleiden.
Op dit moment is een van de grootste afleidingen het nieuws. En als je op afstand werkt vanwege het coronavirus, zal het inchecken bij COVID-19-updates voorop staan. Het is natuurlijk goed om op de hoogte te blijven, maar het is ook gemakkelijk om jezelf in een angstige puinhoop te scrollen. Dus als u iemand bent die vatbaar is voor afleiding en elke keer dat u een nieuwswaarschuwing ontvangt, zet u uw meldingen ook tijdens de werkdag uit. Het nieuws zal er na 17.00 uur nog steeds zijn.
Hopelijk vliegt deze tijd voorbij, en kunnen we snel weer werken op kantoor. Maar maak tot die tijd het er beste van met deze tips!
Stay healty, stay home!
Vond je dit een interessant artikel en wil je meer weten? Neem contact met ons op en we zullen je alle ins-en outs erover vertellen! Ons persoonlijk spreken? Dat kan ook! Neem gerust contact met ons op via +31 (50) 211 07 17 of info@brainconsultant.nl. We maken graag kennis met je!
Benieuwd naar andere gerelateerde artikelen, neem een kijkje op onze nieuws pagina!
Auteur: Mauro Cardinaal
Artikel over: Thuiswerken? Deze 4 tips maken jouw thuiswerkdag tot een succes!