Artikel over: Wat betekent de coronacrisis voor uw zoektocht naar werk?
Coronacrisis. Nu veel bedrijven op afstand gaan werken om het coronavirus te bestrijden en waar een toenemend aantal werknemers wordt ontslagen, vraagt u zich waarschijnlijk af of u door moet gaan met het verzenden van cv’s. Want ja, heeft het nog wel zin? Of moet u gewoon aannemen dat er in de nabije toekomst niemand wordt aangenomen… Het is waar dat economen een recessie voorspellen, maar carrièredeskundigen zeggen dat het beste is om te blijven netwerken en solliciteren, op voorwaarde dat je je aanpak een beetje verandert.
Wees erop voorbereid dat vacatures in de wacht worden gezet of verdwijnen, ook al staan ze al een tijdje open. Dat betekent niet dat ze binnen een paar maanden niet meer opengaan…
Dat gezegd hebbende, kunt u nog steeds actief werken aan uw zoektocht naar werk. Deze tips helpen u bij het navigeren door het proces tijdens de coronacrisis.
Gebruik de tijd om na te denken
Werkzoekenden grijpen vaak de eerst beste beschikbare gelegenheid aan of gaan op zoek zonder volledig na te denken over wat ze hierna willen doen. Profiteer van de vertragende arbeidsmarkt door duidelijkheid te krijgen over waar u wilt werken en het type functie dat u zoekt.
Maak bijvoorbeeld een document van één pagina met een lijst van uw doelgroep, bedrijven, functietitels en alles in het bijzonder waarnaar u op zoek bent. Het is echt niet nodig om te solliciteren op elk bericht wat u ziet. Naast vacatures kun je je ook focussen op voor welke bedrijven je wilt werken (Het bedrijf heeft misschien nog geen functie, maar u kunt uw netwerk gebruiken om verbindingen te leggen)
Wees bereid om ruimer over uw rol na te denken en eventueel naar een aangrenzende functie te kijken die ook gebruik maakt van uw ervaring en vaardigheden. U had zich bijvoorbeeld gericht op een marketingfunctie, maar omdat minder mensen geld uitgeven, is het bedrijf tijdens deze crisis wellicht eerder geneigd iemand in te huren voor een communicatierol. “Speel het lange spel”.
Vergroot uw vaardigheden
Dit is het perfecte moment om te werken aan het versterken van uw kwalificaties. Analyseer functiebeschrijvingen door elke vereiste vaardigheid en ervaring op te sommen. Overweeg dan of u precies die vaardigheid hebt, of u de vaardigheid al een paar jaar niet hebt gebruikt, of dat u de vaardigheid helemaal niet hebt. Gebruik die informatie om te bepalen wat u moet bijspijkeren om van uzelf een nog betere kandidaat te maken wanneer de arbeidsmarkt weer aantrekt.
Als u bijvoorbeeld solliciteert naar functies voor sociale media of marketingspecialisten, heeft de vermelding waarschijnlijk ervaring met Google Analytics en Hootsuite nodig. Als u in één of beide bent gecertificeerd, zou uw cv meer opvallen.
Er zijn tal van gratis online cursussen, waaronder MOOC’s (Massive Open Online Courses), gratis Microsoft-trainingen en tutorials en Google Digitale werkplaats.
Maak (extra) werk van je sollicitatie
Al enkele jaren zijn de video cv’s in opkomst. Ik heb het jaren geleden zelf ook gedaan! Dit was voor het regelen van een stage. En ik moet zeggen, dit was leuker dan ik voorheen had verwacht. En wat al helemaal mooi was, het pakte ook nog eens goed uit. Zelfs ‘de afwijzingen’ waren leuker, omdat je toch complimenten krijgt op ‘het leuke filmpje’, kortom is het een kans die zich aanbiedt tijdens deze digitale revolutie en coronacrisis.
Meer weten over hoe je dit aanpakt? Lees het artikel ‘Het video CV’ voor alle benodigde informatie om uw sollicitatie tijdens de coronacrisis tot een succes te maken.
Besteed aandacht aan de telefonische kennismaking
Wanneer het precies gebeurt, heb je natuurlijk niet in de hand. Maar als je ergens hebt gesolliciteerd, weet je dat je gebeld kunt worden door een recruiter. Nu live gesprekken niet meer zo vanzelfsprekend zijn als voorheen, is een eerste indruk via de telefoon belangrijker dan ooit. Dus verschijnt er een nieuw telefoonnummer in beeld? Zorg er dan voor dat je duidelijk je naam zegt als je opneemt; simpelweg ‘hallo?’ nadat je op accept hebt gedrukt wekt geen professionele indruk. Net als bellen in gezelschap of in een rumoerige omgeving, want (heel) hard praten of juist fluisteren roept vaak meer vragen op dan het beantwoordt.
Besteed aandacht aan je LinkedIn pagina
Net als Facebook, Instagram, Twitter en een tiental anderen is LinkedIn een sociaal netwerk. En net als andere sociale netwerken is het eigendom van een groot technologiebedrijf: Microsoft.
Maar in tegenstelling tot de meeste sociale netwerken, is LinkedIn een professionele netwerksite, ontworpen om mensen te helpen zakelijke contacten te leggen, hun ervaringen en cv’s te delen en banen te vinden.. Professionals en scholieren zijn via LinkedIn met elkaar verbonden. Vaak zijn specifieke mensen, die specifieke vaardigheden of kennis bezitten, via-via te bereiken. Alleen weet je niet wie jouw (ex)-collega’s en vrienden allemaal kennen! De grote kracht van LinkedIn is het bruikbaar maken van deze onzichtbare netwerken.
Love it or hate it, LinkedIn geeft vaak de eerste indruk van een recruiter of jij de geschikte kandidaat bent, ja of nee. Dus zorg voor een up-to-date profiel!
Meer weten hoe jij dit doet? En positief kan opvallen bij de recruiter? Lees het artikel ‘Werkzoekende? Profileren op LinkedIn doe je zo’.
Tijdens een economische vertraging is het belangrijk om je te concentreren op wat je kunt beheersen: het verbeteren van je vaardigheden en het bereiken van je netwerk, “Je kunt nu de basis leggen, zodat je na de crisis je deuren hebt geopend en relaties weer hebt aangewakkerd.”
Vond je dit een interessant artikel en wil je meer weten over de mogelijkheden die Microsoft Teams biedt? Neem contact met ons op en we zullen je alle ins-en outs erover vertellen! Ons persoonlijk spreken? Dat kan ook! Neem gerust contact met ons op via +31 (50) 211 07 17 of info@brainconsultant.nl. We maken graag kennis met je!
Benieuwd naar andere gerelateerde artikelen, neem een kijkje op onze nieuws pagina!
Auteur: Mauro Cardinaal
Artikel over: Wat betekent de coronacrisis voor uw zoektocht naar werk?