Soft skills zijn essentieel voor een succesvolle carrière

Geschreven door: Mauro op 20 mei 2021

Zes essentiële soft skills om jou carrière tot een succes te maken

Als je succes boekt bij een bedrijf of je voorbereidt op nieuwe kansen, is het belangrijk om een reeks vaardigheden te ontwikkelen en te behouden die waarde toevoegen aan jouw persoonlijkheid. Hoewel vaardigheden variëren afhankelijk van werkervaring en opleiding, meldt CareerBuilder dat 77% van de werkgevers op zoek is naar kandidaten met de juiste soft skills. Je hebt waarschijnlijk gemerkt dat ze opduiken in vacatures, gecombineerd met technische kwalificaties. Als jij over de soft skills beschikt waarnaar werkgevers op zoek zijn, heb je een enorme voorsprong op de concurrentie.

In dit artikel gaan we bespreken wat soft skills zijn, hoe ze werken en waarom ze zo belangrijk zijn. Vervolgens bespreken we een skillset met zes essentiële skills wat jou verder gaat helpen in je carrière en hoe jij echt een kei wordt in je vak!

Wat zijn soft skills?

Soft skills hebben te alle tijden met mensen te maken. Met name hoe ze onderling functioneren op de werkvloer. Daarom ook de veel gebruikte termen ‘personal skills’ en ‘people skill. Heel simpel gezegd zijn soft skills, de skills die jou in staat stellen om je makkelijk aan te passen in een werkomgeving. Ze omvatten jouw persoonlijkheid, houding, flexibiliteit, motivatie en manieren. Tegenwoordig zijn soft skills zo belangrijk dat ze vaak de reden kunnen zijn dat werkgevers beslissen om een ​​werknemer te behouden of te promoveren.

Hoe soft skills werken?

Een andere reden waarom recruiters en werkgevers sollicitanten met soft skills zoeken, is dat soft skills overdraagbare vaardigheden zijn die ongeacht de baan van de persoon kunnen worden gebruikt. Dit maakt sollicitanten met soft skills zeer flexibele medewerkers. Soft skills zijn vooral cruciaal in klantgerichte banen. Deze medewerkers staan ​​in direct contact met klanten. Er zijn verschillende soft skills voor nodig om naar een klant te luisteren en die klant behulpzame en beleefde service te bieden.

Wat is het verschil tussen soft skills en hard skills?

Maar wat is nou verschil het verschil met hard skills? Dat is makkelijk uit te leggen, hard skills – zijn gebaseerd op de kennis en kunde die jij nodigt hebt voor jouw droombaan (deze zijn vaak in cijfers uit te drukken). Ze omvatten bijvoorbeeld het gebruik van een software (bijv.Microsoft Office), het spreken van meerdere talen of het cijfer op je diploma. Hard skills geven je het voordeel van kwalificaties en ervaring bij het zoeken naar werk. Jouw soft skills daarin tegen zijn echter specifiek voor jouw persoonlijkheid. Ze laten zien hoe jij je specifieke taken uitvoert. Veel voorkomende soft skills zijn gebaseerd op communicatie, betrouwbaarheid en effectief teamwerk. Deze vaardigheden gaan verder dan jouw technische kwalificaties en zijn niet alleen van invloed op jouw werkgewoonten, maar ook op hoe jij dagelijks werkt.

Waarom zijn soft skills zo belangrijk?

Vaak spelen soft skills een belangrijke rol bij het schrijven van cv’s, sollicitatiegesprekken, werkprestaties en het vinden van succes bij het communiceren met mensen op het werk en in andere gebieden van je leven. Als jij bijvoorbeeld naar banen zoekt, zult je merken dat veel werkgevers specifieke soft skills op hun vacatures vermelden in de “vereiste” of “gewenste” secties. Een vacature voor een personeelsmedewerker kan bijvoorbeeld “aandacht voor detail” als een gewenste eigenschap vermelden, terwijl een baan voor een marketingspecialist “leiderschap” en “uitstekende communicatieve vaardigheden” als vereiste eigenschappen zou kunnen worden vermeldt.

Dit is een punt waarom ze zo belangrijk zijn, maar denk ook eens aan de overvloed van afgestudeerden met precies hetzelfde diploma en dezelfde cijfers op de arbeidsmarkt? Hier is waar jij je met je softs skills kunt onderscheiden van de rest. Je kent toch ook mensen die over alle vaardigheden voor een functie beschikken maar de job aan hun neus zien voorbijgaan? Omdat zij de potentiële werkgever niet konden overtuigen van hun hard skills? Het bewijst wel hoe dicht ‘hard’ en ‘soft’ met elkaar verbonden zijn. Soft skills geven je hard skills pas echt waarde!

Deze soft skills zijn van groot belang voor een veelbelovende carrière

Assertiviteit

Presenteren

Zelfreflectie

Netwerken

Timemanagement

Autonomie

Assertiviteit
Assertiviteit is een soft skill waar regelmatig naar verwezen wordt in sociale en communicatieve vaardigheidstrainingen. Assertief zijn betekent op een kalme en positieve manier opkomen voor je eigen rechten of die van anderen, zonder agressief te zijn of passief ‘fout’ te accepteren. Assertieve individuen zijn in staat om hun punt over te brengen zonder anderen van streek te maken of zelf van streek te raken. Als je deze soft skill goed weet te ontwikkelen zijn jou carrieremogelijkheden oneindig.

Presenteren
Sterke presentatie vaardigheden zijn een van de belangrijkste skills die je kan ontwikkelen. Leren hoe je een ‘kamer’ moet besturen, zal niet alleen bij een traditionele presentatie ten goede komen, maar ook helpen bij een succesvol sollicitatiegesprek, een vergadering en in het dagelijks leven. Een goede presentatie kan iets maken of breken!

Zelfreflectie
Zelfreflectie is als in een spiegel kijken en beschrijven wat je ziet. Het is een manier om jezelf, je manier van werken te beoordelen. Deze soft skill helpt je om je vaardigheden te ontwikkelen en hun effectiviteit ervan te herzien, in plaats van gewoon door te gaan met dingen doen zoals je ze altijd hebt gedaan. Het gaat erom dat je op een positieve manier vraagtekens plaatst bij wat je doet en waarom je het doet, en vervolgens besluit of er een betere of efficiëntere manier is om het in de toekomst te doen.

Netwerken
Actief professioneel netwerken is essentieel voor carrièregroei. Netwerken als soft skill gaat in feite over het opbouwen van langdurige relaties en over een goede reputatie in de loop van de tijd. Het gaat om het ontmoeten en leren kennen van mensen die jij kunt helpen, en die jou mogelijk in ruil daarvoor kunnen helpen. Goed netwerken heeft een basis van vertrouwen en ondersteuning – en kan het verschil betekenen tussen een middelmatige carrière of een fenomenale carrière.

Timemanagement
Timemanagement is het proces van plannen en controleren hoeveel tijd er aan specifieke activiteiten moet worden besteed. Goed timemanagement stelt jou in staat om meer af te ronden in een kortere periode, vermindert stress en leidt in veel gevallen tot carrièresucces.

Autonomie
Onder autonomie wordt doorgaans verstaan het zelfstandig en proactief kunnen werken zonder toezicht of instructie van degene boven jou. Bij de soft skill autonomie is het belangrijk om te benadrukken dat het ook gaat over het vermogen van elke persoon om te handelen naar zijn of haar eigen waarden en belangen. Heb jij dit in je?

Copyright © Brainconsultant

GDPR Consent

Edit your consent settings or view privacy policy.

Neem contact met ons op!
Elke werkdag van 8:30 t/m 17:30